Nieuwsberichten

Persbericht - FlexDex, een revolutionair chirurgisch precisie-instrument

Een revolutionair chirurgisch precisie-instrument brengt robotische functionaliteiten naar de operatiekamer voor enkele honderden euro’s in plaats van een miljoenen investering. Alphatron Surgical introduceert FlexDex: een nieuw precisie-instrument met robotische behendigheid voor minimaal invasieve ingrepen.

FlexDex is met name bedoeld voor chirurgen die laparoscopisch opereren in de buik- of borstholte zoals chirurgen, gynaecologen en urologen. Het is een revolutionair chirurgisch instrument waarmee de chirurg op een eenvoudige manier al het benodigde laparoscopisch hechtwerk kan doen. FlexDex wordt bediend vanuit de hand van de chirurg. De tip van het instrument kan binnen in het lichaam 360 graden rondom manoeuvreren en volgt nauwkeurig de bewegingen van de operateur.

Deze techniek wordt ook bij robot geassisteerde laparoscopische ingrepen gebruikt. Het grote verschil zit echter in de leercurve en de kosten. Er bestaan robots die exact dezelfde functionaliteit hebben. Maar de leercurve van FlexDex is veel korter dan die van een robot. Binnen vier uur kun je ermee uit de voeten. En dat is beduidend korter dan de 40 uur leertijd bij een robot. Daarnaast is FlexDex ook kostenbesparend. Hij is veel goedkoper in aanschaf en onderhoud. Ziekenhuizen kunnen daardoor desgewenst de financiële druk van gerobotiseerde ingrepen verlagen. Het is immers niet nodig om voor iedere operatie een robot in te zetten. FlexDex is dan een uitstekend alternatief.

FlexDex is in maart 2017 succesvol geïntroduceerd op de Amerikaanse markt door FlexDex, Inc., een jonge innovatieve start up uit Brighton MI, US. Alphatron Surgical verzorgt de trainingen en verkoop van het FlexDex instrument in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.

Flexdex heeft een besturingsmechanisme dat intuïtief is, tactiele feedback geeft, disposable én in zeer korte tijd aan te leren is. Het besturingsmechanisme is gebaseerd op een technologie die de beweging van de pols van de chirurg volledig mechanisch overbrengt via de schacht van het instrument naar de naaldvoerder. De chirurg heeft alle vrijheid, met behoud van de natuurlijke controle over het instrument, waarbij het hechten in de buik-, of borstholte bij minimaal invasieve chirurgie kinderspel wordt. Door middel van de robotische functionaliteit van FlexDex, functioneert de het instrument als de eigen hand en reageert hij makkelijk op actie en gevoel van de operateur. De combinatie van FlexDex met de 2D en of 3D optische systemen waarover alle ziekenhuizen reeds beschikken, maakt een betaalbare robotische functionaliteit mogelijk voor elke chirurg in elke operatiekamer, waar ook ter wereld.

De meest belangrijke voordelen van FlexDex op een rij:

• Robotische chirurgische functionaliteit zonder hoge kapitaalinvesteringen
  • Disposable systeem, geen sterilisatiekosten en geen onderhoudscontracten
  • Korte, kosteloze training van de chirurg (circa 3 tot 6 uur)
  • Standaard afdekmaterialen en laparoscopisch instrumentarium blijven bruikbaar
  • Geen docking tijd, wisseltijden minimaal
  • Op alle operatiekamers inzetbaar
  • Intuïtieve werking met tactiele feedback
  • Ergonomisch ontwikkelt voor operateur
  • Grote besparingen per ingreep